mag een school schoolgeld incasseren?

Bijvoorbeeld,
we kregen een brief met ''vrijwillige'' ouderbijdrage e.d.
die hadden we niet betaald..
Toen hadden ze het geld geïncasseerd, en nog wat meer ook voor dingen die we niet gebruiken / hebben!

Mogen ze dit zomaar doen of is me school nu in overtreding?

Groetjes,

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou contact opnemen met de school om te vragen waar het geld precies voor is en dergelijke. Zij kunnen die vragen beter beantwoorden dan wij hier.
ItisILeClerc
12 jaar geleden
ik heb altijd begrepen dat die vrijwillige bijdrage allesbehalve vrijwillig is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt ItisIleClerc 't wordt vrijwillig genoemd maar is verplicht.

Antwoorden (4)

De vrijwillige ouderbijdrage is zoals je zelf al zegt vrijwillig. Een school kan dit niet verplichte om te betalen.
Om antwoord te geven; nee, dat mag niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus de school is eigenlijk in overtreding door het geld te incasseren? (ze hebben het blijkbaar van de rekening afgehaald zonder machtiging o.i.d want het is geen doorlopende incasso dus terugboeken is waarschijnlijk niet mogelijk..)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook een eenmalige incasso kun je storneren. Als je internetbankieren hebt kun je dit zelf weer terug storten.
Anders morgen even met je bank bellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iets van je rekening afhalen zonder machtiging mag sowieso niet.
Dit zou inderdaad niet mogen kunnen. Ik zou het nog even checken. Misschien heb je ooit wel aangegeven dat dit mocht oid..?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor zover ik weet niet.. Maar bedankt! Zal even kijken of ik het nog kan storneren en dan eventueel wel het bedrag betalen voor wat we wel gebruiken.
(Directie doet nogal vaak moeilijk.. dus dit ga ik nu ook niet door de vingers zien).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarschijnlijk heb je toch op de een of andere manier toestemming gegeven, een school schrijft heus niet zomaar iets af, en dit kan een bank ook niet toestaan zonder acceptgiro of automatisch incasso.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zonder machtiging kunnen ze niets afschrijven, heb je ooit voor iets anders de school gemachtigd?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Hippo: dat zeg ik, ergens zal dit wel zijn gebeurd.
Als jij nooit een machtiging gegeven heeft aan deze school mogen ze nooit geld incasseren zonder jouw toestemming. Je kunt ook een eenmalige incasso zelf ook storneren via internetbankieren, heb je dit niet dan morgen even contact opnemen met je bank om dit te laten doen.
Zou het wel even melden bij de school, dat je er niet mee akkoord gaat op deze manier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
De ouderraad van de school is in ernstige overtreding als je nimmer aan hen toestemming hebt gegeven het geld via automatische incasso te moge incasseren.

Ook de school heeft dan een aardige steek laten vallen en uw privé gegevens zonder uw toestemming aan derde verstrekt.

De ouderraad en de school zijn officieel twee verschillende instanties die aan elkaar verbonden zijn maar zowel financieel als bestuurlijk apart dienen te fungeren.

Vraag de ouderraad schriftelijk het geld per omgaande terug te storten op uw rekening.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1. waar haal jij uit de vraag vandaan dat de ouderraad geld heeft geïncasseerd ?
2. aan wie heeft de school zonder toestemming gegevens verstrekt? de rest is ook onzin!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ouderbijdrage dient geïncasseerd te worden door de ouderraad en niet door de school. Vind je het onzin: Neem dan zelf is een keer plaats een de ouderraad, kom je tot wonderbaarlijke ontdekkingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Werk al jaren in het onderwijs, en de ouderraad houdt zich op die scholen met andere dingen bezig dan geld incasseren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ben secretaris van de ouderraad geweest ! en wij bemoeien ons niet met geld als zodanig... wij letten er wel op dat het geld aan de goede dingen wordt besteedt! maar incasseren doet de schooladministratie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan wordt het hoogtijd dat de school gaat reorganiseren en de school zich bezig houdt met de taken die ze heeft, het geven van onderwijs en de ouderraad de andere dingen, zoals schoolreisje etc. De ouderbijdrage is dan ook bestemd voor datgene wat de ouderraad organiseert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Rick Dat de schooladministratie het geld incasseert wil niet zeggen dat het geld bestemd is voor de school, betekent automatisch dat ze ook geen geld voor derde mogen incasseren met een machtiging die een ander doel heeft. En blijkbaar heb jij in een ouderraad gezeten die niet op de hoogte is van de wetgeving, de ouderraad stelt de hoogte van de vrijwillige ouderbijdrage vast en niet een school. Alles wat de ouderraad organiseert en uit de pot ouderbijdrage wordt betaald zijn buitenschoolse activiteiten waar op vrijwillige basis aan deel genomen MAG worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
theo...
het gaat hier om geld dat door school wordt geïncasseerd, niet om geld dat wordt uitgegeven! de ouderraad ziet er op toe dat de middelen op de juiste wijze wordt besteedt... dus ook geld! De ouderraad zelf geeft geen cent uit.
Over hoe dit in de praktijk wordt toegepast is een andere site voor.
hier gaat het om antwoord geven op vragen, en dan t liefst to the point en en niet met allerlei zijsprongen.
( en over de wetgeving kan je ergens anders een vraag stellen dan geef ik je daar wel antwoord met bronvermeldingen!!! )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij gooi jij twee dingen door elkaar. De MR (medezeggenschapsraad) die inderdaad mede er op toe ziet dat de gelden die de school binnen krijgt op de juiste wijze besteed wordt en de Ouderraad die zelfstandig allerlei dingen organiseert zoals: sinterklaasviering. Ideeen voor de intocht van Sinterklaas op school. Activiteiten voor de bovenbouw enz enz
Kerstviering
Fancy Fair
Startfeesten
bedankavonden vrijwilligers/ouders
schoolreisjes
sponsoracties (zowel voor school zelf als voor een extern goed doel)
thema-avonden
kijkavonden/open dagen
enz.
bron: http://www.ouderraad.net/?cat=3 De zaken die de ouderraad organiseert moeten uit de ouderbijdrage betaald worden. Ook is het mij bekend dat een aantal scholen in het voortgezet onderwijs zelf alles organiseren maar officieel mag dat niet en dient dat de ouderraad te doen. Ouderraad is verplicht om er voor te zorgen dat de door hen georganiseerde activiteiten ook betaald worden uit de gelden van de vrijwillige ouderbijdrage. Dat de administratie van de school de boekhouding van de school verzorgt doet daar niets aan af, beide administraties dienen strikt gescheiden te zijn, machtigingen voor het één mogen niet voor de ander gebruikt worden.
Er zijn tegenwoordig scholen die al bij de aanmelding om zo'n machtiging vragen. Ik weet niet hoelang dat geleden is maar check dat wel even.

Verder: het is een vrijwillige bijdrage en als je ze toch eens gemachtigd hebt mogen ze het van je rekening halen maar als jij het er niet mee eens bent kun je het terughalen via de bank en als dat niet lukt terugvragen aan school/ouderraad.

Verder kan het wel zo zijn dat je kind dan niet mee mag op schoolreis. Tenslotte mogen ze al helemaal niet meer dingen afschrijven maar ik begrijp niet helemaal wat je daarmee bedoelt.

Neem even contact op met school en vraag het eerst even netjes na hoe dit kan en zeg dan dat je het hier niet mee eens bent en of ze het terug willen betalen. Trek dan ook meteen de machtiging in.

Succes!