Wat is het verschil tussen een flat en een appartement?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
37.3K

Het beste antwoord

De woorden flat en appartement hebben een eigen imago.
Je kunt dat zelf onderzoeken, door eens wat te bladeren op Funda, en ter vergelijking b.v. een site van een woningbouwvereniging.

Er zijn denk ik 2 verschillen:
Bij koopflats, noem je de goedkopere eerder flats of flatwoning (pakweg tot 150.000 of zo) en een echt duur flat noem je altijd een appartement. Nieuwbouw-flats worden tegenwoordig altijd appartementen genoemd.
(het wordt dan aangekondigd met appartementen-complex)

Bij huurflats noem je zo'n beetje alles wat niet in de vrije sector valt, een flat, en alles wat daarboven zit een appartement. Zo zou je kunnen zeggen, dat je voor een appartement nooit huursubsidie kunt krijgen, en voor een
flat bijna altijd.

Appartement of flat zegt dus iets over prijs, grootte en luxe, maar er zijn geen vaste definities voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een flat is een gebouw met meer dan zoveel verdiepingen. En een appartement zit in een flat.

Toegevoegd na 1 minuut:
Een appartement is een woning in een groter gebouw, meestal een flat, en het is één verdieping.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgens deze site http://ask.metafilter.com/15751/whats-the-difference-between-an-apartment-and-a-flat is er geen verschil maar een kwestie van hoe je iets van bepaalde afmeting en structuur noemt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een appartement is een gebouw
een flat zijn alle geboutjes ij elkaar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is geen verschil meer Tegenwoordig noemen ze alles appartement omdat het luxer overkomt.